Leervaardigheden & motivatie

Leervaardigheden en motivatie

 

Lukt het je maar niet om grip te krijgen op dat wat op school van je gevraagd word? Krijg je je huiswerk telkens niet op tijd af? Ben je bang dat het je allemaal niet gaat lukken? Of ben je niet meer gemotiveerd?

 

Iedereen kan leren!

Maar iedereen doet dit op zijn eigen manier. Helaas past deze niet altijd bij datgene wat in het huidige onderwijs wordt gevraagd. Begeleiding bij het ontwikkelen en ontdekken van je leervaardigheden kan dan helpen om meer grip te krijgen.. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en verbeter je je resultaten. Er zijn verschillende oorzaken te benoemen waardoor het leren niet gaat zoals gewenst of verwacht. Leren heeft te maken met:

  • Wie je bent: Kwaliteiten, motivatie (intrinsiek of extrinsiek) en emoties
  • Waar je staat: Weerbaarheid/zelfvertrouwen, communicatie, samenwerken, faalangst en mindset (Statische mindset: bang voor uitdagingen, bang om fouten te maken (of te falen) of een Groei gerichte mindset: succes heeft te maken met jezelf inspannen en slimmer worden. Leren van fouten.)
  • Hoe je denkt: Gedachten, gevoelens & gedrag. Wat zijn je overtuigingen en wat zijn je normen en waarden.
  • Hoe je leert: Leer je door horen, door zien of doen of wellicht door een combinatie hiervan. Liever alleen of samen, in stilte of...
  • Hoe je het aanpakt: Praktische handvatten voor bijvoorbeeld plannen, samenvatten en mindmappen
  • Wat je nodig hebt: Executieve functies: zorgen er voor dat we kunnen plannen, organiseren, onze impulsen onder controle kunnen houden en ons gedrag kunnen monitoren (focus, flexibiliteit).

 

Wat doe ik

Op bovenstaande gebieden bied ik individuele begeleiding. We gaan kijken welke wijze van leren bij jou past en we gaan werken aan nieuwe vaardigheden. Ook gaan we onderzoeken of er nog belemmeringen zijn waardoor het nog niet lukt om te leren. Naast individuele begeleiding kun je bij mij ook terecht voor de training 'Ik leer leren'

Heb je nog vragen of wil je een afspraak maken, neem dan contact op

Dit zeggen mensen:

"Onze zoon had problemen met het plannen van zijn huiswerk en het lukte hem niet om te focussen. Hij was snel afgeleid. Hierdoor ging hij telkens andere dingen doen. Hierdoor kreeg hij telkens het gevoel tijd te kort te komen voor zijn huiswerk met als gevolg stress en een kort lontje. Nu gaat het huiswerk maken hem makkelijker af. Ook lukt het hem nu om in de les al huiswerk te kunnen maken waardoor hij thuis meer tijd over heeft voor andere dingen."